Elke leeftijdsgroep heeft binnen Scouting haar eigen Scoutfit in haar eigen kleur. Deze Scoutfit kan, wanneer jouw maat beschikbaar is, als gebruikt exemplaar bij de speltakstaf verkregen worden of je bestelt een fonkel nieuwe bij de Scoutshop.
Zo spelen de Bevers in een fel-rode Scoutfit en gaan de Scouts op pad in een beige Scoutfit. Op deze Scoutfit vind je verschillende insignes terug. Enkele insignes krijg je wanneer je "geinstalleerd" wordt en andere ga je tijdens je periode in de speltak verdienen,..

Installeren gebeurt binnen je eigen speltak tijdens een speciale groepsavond of zelfs tijdens een hike of het zomerkamp.
Wanneer je geinstalleerd wordt, leg je de wet en de belofte van jouw speltak af en krijg je de groepsdas, een Scouting Nederland installatieteken en jouw speltakteken. Met de groepsdas onderscheidt onze Scoutinggroep zich met andere groepen, omdat elke Scoutinggroep een andere groepsdas draagt. De speltakinsignes zijn per leeftijdsgroep verschillend en passen op jouw Scoutfit.